Uitleg

Je wilt starten als zelfstandige? De vraag is of je dan beter een ZZP'er wilt worden via een inschrijving bij de KVK of jezelf laten wilt laten verlonen als freelancer. Anno 2020 is het namelijk niet meer nodig om zelf facturen te sturen, maar kun je er ook voor kiezen om je te laten verlonen via een fictieve dienstbetrekking, als freelancer.

Verschil tussen ZZP'er en freelancer

Juridisch is er geen verschil tussen beide. Bij Freelanceverloning maken we voor het gemak wel een onderscheid. We spreken we van freelancers die zonder KvK alles goed geregeld willen hebben en zich laten verlonen via fictieve dienstbetrekkingen en van zzp'ers als ze met de KvK alles zelf willen regelen. Ook in dat geval kun je je facturen versturen via Freelanceverloning, maar draag jij wel zelf wel veel meer verantwoordelijkheden.

Of je ZZP'er bent of freelancer: in beide gevallen is er geen sprake van een relatie met je werkgever. Je voert je werk namelijk uit als ondernemer of als modern werkende via ons. Maar hoe maak je nu de afweging of je met of zonder KVK wilt werken? Na het lezen van deze vijf stappen weet jij of je een afspraak wilt maken met de Kamer van Koophandel of je inschrijft bij ons.

Stap 1: Inschrijving KVK, aanmelding Belastingdienst

Een ZZP'er moet ervoor zorgen dat alles goed is geregeld en je over alle gegevens beschikt die jouw werkzaamheden traceerbaar maken. Daarvoor schrijf je je in bij de KvK en meld je je aan bij de belastingdienst. Ook vraag je een BTW-nummer aan en bepaal je of je gebruik wilt maken van de kleineondernemersregeling. Dan hoef je geen BTW af te dragen, maar heb je ook geen recht op fiscale voordelen. Je moet in alle gevallen een administratie opzetten en bijhouden die zeven jaar opvraagbaar is door de belastingdienst. Daarom is het in de meeste gevallen slim om meteen een boekhouder aan te stellen die in ieder geval je jaaropgave kan doen. Je BTW-aangifte lukt je vaak zelf wel.

Het maakt niet uit hoeveel werkgevers je daarbij kiest, of hoe vaak je wisselt van werkgever. Jij hebt de regie in handen en hoeft je alleen nog te bekommeren om de juiste registraties die je vaak nodig hebt als zorgverlener.

Stap 2: Maak een btw-boekhouding

Ben je een maker of leverancier, verkoop je spullen of grondstoffen? In dat geval zegt de wet dat je 'goederen levert'. Als je goederen levert is er sprake van inkoop en verkoop van spullen. Daarvoor moet je een kasboek bijhouden, waarbij je de btw moet aftrekken.

Lever je diensten, dan heb je alleen een btw-boekhouding voor je gemaakte kosten, zoals een mailprogramma, een website, OV-kosten. Ook daarvoor moet je een volledige boekhouding aanleggen en in een helder overzicht kunnen aantonen welke kosten je hebt gemaakt en je aftrekt van jouw inkomsten.

Let op: dit geldt vanaf de eerste dag dat je begint met ondernemen. Veel ondernemers gaan de mist in omdat ze zich pas later beseffen dat ze dit moeten bijhouden en allerlei bewijzen en bonnetjes kwijt zijn. Wanneer je niet op tijd je BTW inlevert, kun je een boete krijgen van de belastingdienst. Het is vaak slim een boekhouder in te schakelen en gebruik te maken van een boekhoudprogramma.

Stap 3: De wet DBA en schijnzelfstandigheid

Of je echt ondernemer bent, bepaalt de Belastingdienst aan de hand van een aantal criteria. Als de Belastingdienst anders bepaalt, dan wordt alsnog je opdrachtgever aansprakelijk gesteld voor je belastingen. Met een KVK-inschrijving kan dus schijnzelfstandigheid ontstaan en kan de belastingdienst achteraf stellen dat er toch sprake is van een dienstverband. Wanneer je twijfelt, dan loopt je opdrachtgever een risico op naheffingen.

Stap 4: Je risico's

We hebben het er net al over gehad. Met een KvK-inschrijving ben jij en soms je opdrachtgever verantwoordelijk voor de risico's. Het afsluiten van eventuele verzekeringen is dan ook zeker aan te raden, maar denk ook aan pensioen.

Stap 5: Fiscale voordelen

Wanneer je diensten verkoopt kan het zijn dat je gebruik mag maken van fiscale voordelen als de Belastingdienst je als ondernemer voor de inkomenstenbelasting ziet. We noemen dit dan ook wel een IB-ondernemer. Je bent IB ondernemer wanneer je kort samengevat minimaal 3 dagen in de week als ondernemer werkt, minimaal 3 opdrachtgevers hebt, niet meer dan 70 procent van je inkomen bij 1 opdrachtgever verdiend en reclame maakt voor je bedrijf.

Voldoe je hieraan dan zijn de fiscale voordelen zo groot dat je financieel vaak beter uit bent met een KvK-inschrijving. Echter is dat heel vaak niet het geval. Maar liefst 80 procent van de eenmanszaken zijn géén IB-onderneming, de belastingdienst ziet de winst van deze bedrijven als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en noemt jou een ROW-ondernemer (ook wel iets minder eerbiedig een 'hobby-ondernemer' genoemd). Ben je een ROW-ondernemer, dan heb je dus geen recht op de aftrekposten, maar moet je wel aan stap 1 tot 3 voldoen en ben jezelf verantwoordelijk voor stap 4.

Onbekommerd ondernemerschap, het kan

Mocht je besluiten dat je klaar bent voor ondernemerschap in de vorm van onbekommerd ondernemen, dan is het vaak handig om te beginnen via Freelanceverloning. Bij ons werk je vanuit een fictief dienstverband waarbij alle belastingen vooraf goed geregeld zijn voor jou en je opdrachtgever. Hoeveel opdrachtgevers je ook hebt, 1 tot 100. Je houdt de volledige regie over je inkomen.

Neem vrijblijvend contact op